sobota 31. 8. 2019 (19:00 – 21:00) tuto akci již nestihnete
Komická opera o třech dějstvích ale v 60 minutách (bez přestávky).
Uvádíme v původním francouzském znění, překlad bude k dispozici.
Barokní divadlo, Zámek Valtice, 31. srpna 2019.
Jak rozplést milostný uzel? S vtipem a francouzským šarmem. A v tanečním rytmu!
Stará vdova Ragonde miluje Colina, ten by si ale raději vzal její dceru Collette. Jenže Collette je zamilovaná do pohledného Lucase, ale jejich svatba bude, jen když si Colin vezme Ragonde. Jak rozplést takový operní milostný uzel během pouhé hodiny? S vtipem a francouzským šarmem a v tanečním rytmu!
Přesně tak to pojal francouzský barokní skladatel Jean- Joseph Mouret (1682–1738), jeden z prvních tvůrců francouzské komické opery. Půvabné dílo Les amours de Ragonde, kde je hlavní role vdovy Ragondy netradičně svěřena barytonistovi, vzniklo původně v roce 1714 pro šlechtickou společnost vévodkyně de Maine. Po uvedení v pařížské opeře se stalo velmi populárním a bylo na repertoáru řadu let. Pak se na něj i jeho autora, stejně jako na řadu dalších barokních oper zapomnělo, ale ani třistaletá pauza neubrala nic z humoru a výborné hudby.
Komorní obsazení opery – 7 sólistů, malý sbor (8 zpěváků) a 11 členů orchestru je ideálním počtem vzhledem k přenositelnosti a přizpůsobitelnosti inscenace na různých i méně tradičních místech. Scénická podoba vychází z výtvarné estetiky barokního divadla pojaté v jednotlivých segmentech / kulisách tak, aby s nimi mohli manipulovat sami zpěváci a byly funkční v různorodých prostorách bez nutnosti divadelních technologií.
Po úspěšných inscenacích barokní opery Domenica Sarriho Didone abbandonata a scénickém ztvárnění Händelových kantát připravil spolek Opera na cestách novodobou premiéru francouzské barokní operní komedie.
Účinkují:
V hlavních rolích:
Roman Hoza (Ragonda),
Hana Kuželová (Collete),
Andrea Široká (Mathurine),
Josef Škarka (Lucas),
Václav Valon (Colin).
Roman Hoza (Ragonde) je sólistou Janáčkovy opery NDB. Absolvoval brněnskou JAMU a roční stáž na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Je laureátem řady soutěží: Mezinárodní pěvecké soutěže A. Dvořáka v Karlových Varech, Ad honorem Mozart, Mezinárodní soutěže komorní a duchovní hudby ad. Jako host se již představil opernímu publiku ve Vídni, Lyonu, Salzburgu, Düsseldorfu, Duisburgu, Kolíně na Rýnem, Kaiserslauternu, Praze, Ostravě a dalších městech. Klíčovými v jeho repertoáru jsou role z oper W. A. Mozarta – Don Giovanni, Leporello, Figaro, Guglielmo, Papageno – a Rossiniho – Dandini (La Cenerentola), Rimbaud (Le Comte Ory), Bartolo (Il Barbiere di Siviglia), Signor Mill (La Cambiale di Matrimonio), Don Parmenione (LOccassione fa il ladro). Pravidelně vystupuje s nejvýraznějšími českými ansámbly specializujícími se na poučenou interpretaci staré hudby. Má za sebou úspěšná vystoupení na významných mezinárodních hudebních festivalech (např. MHF Pražské jaro, MHF Dvořákova Praha a další).
Hana Kuželová (Collete) je posluchačka Konzervatoře Brno. Věnuje se pravidelně interpretaci staré hudby i současné tvorby. Spolupracuje např. se souborem Opera Diversa. V rámci studia se představila v titulní roli opery L. Janáčka Počátek románu na festivalu Janáček Brno 2018.
Andrea Široká (Mathurine) je sólistkou Janáčkovy opery NdB, kde již ztvárnila řadu rolí, např. Mariken (Martinů: Hry o Marii), Belinda (Purcell: Dido a Aeneas), Rosina (Rossini: Il barbiere di Siviglia), Adéla (Strauss: Die Fledermaus), Volpino (Haydn: Lo speciale), Clorinda (Rossini: La cenerentola), Zerlina (Mozart: Don Giovanni), Dafne (Zouhar, Hanzlík: La Dafne), Titania (Britten: A Midsummer Nights Dream), Despina (Mozart: Cosi fan tutte). Věnuje se také domácí i světové písňové tvorbě a předromantické duchovní hudbě. Je držitelkou ceny DIVA 2011.
Josef Škarka (Lucas) vystudoval pražskou HAMU. Po úspěchu v Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech začal hostovat postupně ve všech českých operních domech – také jako Mozartův Figaro, Alfonso, Leporello a Komtur, Verdiho Sparafucille, Monterone a Ferrando a Smetanův Bonifác. V různých operních projektech se představil rovněž v Bratislavě, Nancy, Modeně a Piacenze. Z opery pražského ND přijal pozvání k nastudování rolí ve třech soudobých operách. Za roli v opeře Pravidla slušného chování se objevil v širší nominaci na cenu Thálie. Je zakládajícím členem hudebního spolku Hausopera, který se věnuje podněcování nových operních partitur a oslovování mladých i zkušených autorů (Ivanović, Nekvasil, Medek, Dvořáková, Hašek ad.).
Václav Valon (Colin) pravidelně koncertně vystupuje v zahraničí, např. v Německu, Švýcarsku, Francii a Itálii. V České republice dlouhodobě spolupracuje se soubory Laetitia Praha a Ensemble Canto. Jako sólista spoluúčinkuje např. s Dvořákovým komorním sborem a s orchestrem Musica Academica či s Piccolo coro & Piccola orchestra. Úspěšně se zúčastnil několika mezinárodních pěveckých soutěží, např. v Karlových Varech, Trnavě, soutěže Ad honorem Mozart Praga nebo Iuventus Canti. V jeho repertoáru jsou klasické skladby tenorového oboru předních českých i světových skladatelů operní a duchovní hudby.
Jakub Kydlíček je hráčem na zobcové flétny a dirigentem, specializujícím se především na hudbu starších stylových epoch. Patří k vyhledávaným interpretům staré a ještě starší hudby. Spolupracuje s předními soubory staré hudby jako např. Collegium 1704, Capella Regia, Collegium Marianum, Czech Ensemble Baroque. Absolvoval studia na konzervatoři v oborech zobcová flétna a dirigování, následně pokračoval ve studiu na prestižní Schola cantorum basiliensis ve třídě Coriny Marti. Jako pedagog působí na Pražské konzervatoři, kde vede třídu zobcové flétny a je dirigentem Barokního orchestru Pražské konzervatoře.
Concerto Aventino, soubor zaměřující se na provozování evropské hudby 15. –18. století na dobové nástroje vznikl v roce 2009. V popředí zájmu ansámblu je uvádění programů a projektů, které odhalují mnohdy méně známou tvář evropské hudby od konce středověku po baroko. Od roku 2009 vytvořil soubor Concerto Aventino řadu projektů zaměřených na klíčové momenty vývoje evropského baroka a renesance: European connections (orchestrální hudba J. F. Rebela, G. Muffata a J. D. Zelenky), Vivaldi revisited (s obsazením pouze! ženských hlasů). V dramaturgii ansámblu je stále větší pozornost soustřeďována na hudbu předbarokní – programy Nove e curiose a Nellinconstanza představují publiku repertoár raného italského baroka a úsvit instrumentální virtuozity. Ansámbl uvedl i několik jevištních inscenací: operní intermezzo G. B. Pergolesiho Livietta e Tracollo a hudbu ke komedii dellarte Commedia nova Amorosa. Concerto Aventino se nevyhýbá ani méně ortodoxním projektům – v rámci česko- německé spolupráce uvedl soubor projekt Explorationen- traditionen, neboli spojení staré hudby a nového filmu. V posledních dvou letech pak soubor uvedl na koncertní pódia dramaturgie Sacra et concentus (vlámská polyfonie) a Fortuna ingrata (variace na dobové madrigaly a moteta). Mezi nejnovější počiny patří uvedení kompletního programu z Codexu Speciálník, realizovaného na základě vlastní edice původního rukopisu.
Vstupenky v ceně 250 / 200 Kč v předprodeji zde, na pokladně zámku Valtice nebo přímo před představením v divadle.